AFC dan FIFA…

Posted: March 12, 2009 in Untuk renungan kita bersama

Kenapa kian AFC sama FIFA atu karas kepala mengalahkan batu karang yang terdapat dibelakang rumahku di Australia atu? Bukankah pihak berkuasa kitani udah memansuhkan persatuan bola sepak atu kerana inda mengikut sebahagian daripada perkara-perkara yang diperlukan RoS dalam memberi kebenaran sesebuah persatuan atau kelab atu berfungsi selama mana yang mungkin. Dan apabila AFC dan FIFA bekaras jua supaya persatuan atu di ‘reinstate’ atu dihidupkan semula, bermakna AFC sama FIFA telah bermain dengan politik terhadap negara kitani. Bermakna mereka inda hormat terhadap kedaulatan undang-undang negara kitani. Mungkin semua ani disebabkan oleh ada kepentingan tersendiri mereka terhadap persatuan yang mereka benar-benar ingin dihidupkan semula atu, pasal bisdurang udah melabur terhadap persatuan atu.

Bukan plang kan inda menyuruh persatuan atu hidup semula, lagi bisai mun dapat dihidupkan semula, akan tetapi apabila ada undang-undang Negara Brunei Darussalam yang inda membenarkan persatuan atu dihidupkan semula mengapa harus bekaras? AFC dan FIFA haruslah menghormati keputusan yang telah dibuat oleh undang-undang di Brunei ani, dan apabila persatuan baru telah ditubuhkan dan diluluskan oleh RoS, bermakna persatuan atu adalah sah disisi undang-undang, dan dengan sendirinya bagi pendapat ku,  persatuan baru atulah yang menjadi pemangkin bolasepak negara kitani yang tercinta ani.Jadi dengan sendirinya persatuan baru atu layak untuk mendaftarkan diri kepada AFC dan FIFA dan juga persatuan yang lama atu inda patut menjadi ahli AFC dan FIFA, oleh disebabkan tidak dilihat sah oleh undang-undang negara kitani lagi.

Jikalau RoS kan menghidupkan semula persatuan yang lama atu, apa kata persatuan atu dijadikan untuk menjaga perkembangan bolasepak negara diperingkat antarabangsa dan persatuan yang baru atu menjaga bolasepak tempatan?

Misalannya apabila ada perlawanan bolasepak dengan negara-negara asing, persatuan lama atu yang mengendalikan dan liga-liga tempatan dijaga oleh yang baru. Mungkin ianya akan menimbulkan banyak kekeliruan dan masalah, tetapi tidak ada salahnya mencuba, dan jika tidak berhasil terpulang kepada pihak berkuasa yang berkenaan membuat penilaian.


Secebis pandangan daripada penulis blog.

Hmmm….

Posted: March 12, 2009 in Untuk renungan kita bersama

Adiku membali minuman disebuah kantin sekolah yang terletak di ibu negara. Bila diminumnya terasa macam ‘bangas’ katanya dan apabila dicek rupa-rupanya minuman atu telah pun luput dari tarikhnya. Bila diaga ke kantin atu, bisdurang seolah-olah inda pecaya yang minuman itu telahpun ‘expire’. Pasal nya bisdurang, minuman atu baru pun diantar kepada bisdurang oleh agen kelmarin.

Persoalannya mengapa perkara sedimikian boleh berlaku?

Kalau udah banyak terjual yang ‘expire’ atu, macamana tah jadinya dengan kesihatan penuntut sekolah atu?

Penjual dikantin sekolah sepatutnya mengambil inisiatif sendiri untuk mencek barang-barang yang dihantar oleh agen atu supaya nama durang sebagai peniaga inda terjejas dan kepada agen, sekiranyalah kamu bukan berniat untuk menipu, tolong-tolong tah cek stok abiskita atu, mati anak orang tekana minuman, payah lagi turun naik mahkamah, mun ada niat menipu, bah agatah kamu masuk penjara ah.

Diharap perkara miani ani inda lagi akan berlaku dimasa akan datang.

Ideologi…

Posted: March 9, 2009 in Uncategorized

Ideologi bermaksud sesuatu pemikiran yang konsisten dan komprehensif yang selalunya digunakan oleh sesuatu pihak untuk memperlihatkan bagaimana dunia mereka berfungsi. Misalannya demokrasi, komunisme, sosialisme dan bermacam-macam lagi. Selalunya ideologi memerlukan penerangan yang lebih mendalam supaya orang dapat memahami dari mana datangnya pemikiran yang telah terbit untuk menghasilkan sesebuah ideologi itu dan juga ianya juga memerlukan akan dimana hala tujunya ideologi itu.

Badang, Ong Sum Ping and Hang Tuah are 3 legendary heroes in Malaysian folklore.

They are also celebrated in Indonesia, Singapore and Brunei.

Ong Sum Ping [who may have been three different princes of China who lived at different times but all travelled to Malaysian soil and married local women] was a prince of China who married into the royal clans of Brunei, Sulu and Makasar (the Bugis).

He eventually settled in Sabah and became the regent of the Sultans of Brunei and Sulu.

He also married into the family of the paramount chief of the Orang Sungai Kadazandusun subgroup in Sandakan and became the paramount chief of the Kadazandusuns in Sabah.

Many of the Brunei, Sulu and Bugis royals are his heirs, as are most Orang Sungai Kadazandusuns.

One of Ong Sum Ping’s descendants from his Bugis royal wife was Badang, the army chief of the Johor-Riau empire.

According to legend, Badang settled in Johor and married a native Kallang woman from Singapore.

One day, Badang met a genie. The hungry genie had stolen his catch from the Johor Straits.

Badang wanted to kill the genie, but it apologised and offered to give Badang superhuman strength.

Badang had to drink the genie’s puke in order to gain such strength, and he did it without hesitation.

Badang became a superman and army chief of the Sultan of Johor-Riau. He created a dynasty of army chiefs and one of his heirs was Hang Mahmud, the father of Hang Tuah.

Hang Tuah and his cousins Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir and Hang Lekiu (the sons of Hang Mahmud’s younger brother) became great knights of Johor-Riau (and later Melaka).

Hang Tuah’s sons Hang Isap, Hang Siak and Hang Nadim also became great knights of Johor-Riau and Melaka. They fought the Portuguese invaders of Melaka in 1511.

Hang Jebat’s son (and Hang Tuah’s son-in-law) Khoja Hassan also fought the Portuguese.

Khoja Hassan settled in Makasar and one of his heirs married the Bugis prince Daeng Rilaga.

Three sons of Daeng Rilaga namely Daeng Perani, Daeng Merewah and Daeng Celak helped Sultan Sulaiman Shah 1 who ruled Johor in 1720 quell a revolt by his cousin, Raja Kecil (Raja Rahmat) of Siak.

Daeng Perani, Daeng Merewah and Daeng Celak were made the regents of Selangor by Sultan Sulaiman. Daeng Merewah and Daeng Celak became Deputy Sultans of Johor or Yang Dipertuan Muda Johor.

The heirs of Daeng Celak are today the royal house of Selangor. Many members of the Johor royal house have the blood of Daeng Perani, Daeng Merewah and Daeng Celak.

The second son of Daeng Rilaga, Daeng Menambun and the youngest son, Daeng Kemasi, married into the royal house of Brunei.

Diambil dari sini….banar inda banar, terpulang kepada biskita untuk menilai…mun inda paham Bahasa Inggeris minta terjemahkan saja arah yang pandai…hehe..kes malas kan mentranslate…satu perkara ganya yang ku hairan…mengapa sejarah miani inda pernah ada di Brunei ataupun pernah sampai ketelinga ku….hmmm…

Cuba lihat link dibawah dan baca artikel tersebut….

http://baikoeni.multiply.com/journal/item/6/6

Adakah professional salah seorang penemuduga atu kalau ia tidur semasa temuduga dijalankan? Mungkin perasahanku ganyalah ah, tapikan aku mengalami perkara seperti ani semasa temuduga ku di pusat pemberi keraja awam, untuk jawatan….tuuuuuuuuuuut…..

Aku inda pulang pasti banar…mungkin jua ia ani ada penyakit dalam badan yang menyebabkan ia bekuruh-kuruh semasa menemuduga dan bekajam mata…orang mana yang inda akan bepikir yang ia tidur tu? Kalau ia bepikir ia inda dapat menemuduga orang untuk sehari atu  disebabkan ngalih….mungkin inda ada salahnya ia minta ganti arah pegawai lain…warga perkhidmatan awam bejurit kali ah…hehe…

Mudahan jua inda terjadi selalu perkara miani ani….ilang jua konpiden ku kan menjawab soalan tu…haha…aku ready dah dengan jawapan-jawapan ku yang bernas….hmmm….kurang labih mcm gambar yang terselit…

Kroh..Kroh..Kroh...so apa pendapat....kroh..kroh.kroh

Kroh..Kroh..Kroh...so apa pendapat....kroh..kroh.kroh

Selamat Menyambut Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam Yang ke-25. Semoga Negara kita kekal Berdaulat serta Aman Makmur dan limpahi kurnia dari Alla Subhanahu Wata’ala dan juga dikurniakan rakyat yang sentiasa bersedia untuk membangun Negara dan Taat bernegara.

Ikhlas daripada,

Ak Md Najib bin Pg Hj Mulek
Penulis Blog.