Nya orang tua-tua lagi dulu…

Posted: June 19, 2007 in Untuk renungan kita bersama

Kebanyakan kanak-kanak zaman sekarang sudah semakin pintar dan semakin petah berbicara, wlaupun masih berumur setahun jagung (kenapa jagung ah??). Sehinggakan apa yang dikatakan oleh orang tua-tua dilawan (inda plang semestinya derhaka macam cerita Nakhoda Manis, Si Tanggang atau Kundang Malim) maksudnya di….di apa ah??dibidas lah kalau dalam perbahasan…ertinya durang kurang percaya dengan apa yang dikatakan atu dan minta bukti yang cakap orang tua-tua atu banar…inda g durang takutkan ‘threat’ orang tua-tua ani ni eh…inda plang ku cakap semua, tapi yang banyak ku nampak lah…tapi durang inda tau, apa makna disebalik cakap orang tua-tua atu…Mau tau?? Inda plang ku cakap 100% lurus ni, tapi cuba kamu pikirkan, gerenti banar ni…hehehe…Mari mulakan ceritera ani…

Jangan ditunjuk tu pelangi ah, putus karang jari ah membawa maksud jangan suka tunjuk-tunjuk sesuatu benda apalagi menggunakan jari telunjuk (walaupun namanya jari telunjuk) kerana dikatakan kurang sopan.

Jangan betiarap, mau indungmu matikah? (wah ‘vulgar’ nampak) membawa maksud jangan betiarap kerana tidak sesuai untuk kesihatan badan dan dikatakan mengikut cara tidur iblis dan syaitan…hmm..

Jangan diduduki tu bantal ah, bebisul karang punggungmu atu membawa maksud bantal yang digunakan untuk kepala tidak lah dilihat sesuai untuk diduduki kerana dilihat sebagai menduduki kepala itu sendiri..(aku paham plang, kamu paham) dan amaran bisul itu adalah untuk tidak menggalakkan bantal itu diduduki (pintar jua ah)…mun kanak-kanak inda paham payah tah tu…

Jangan dipijak nasi bejurit atu, putik ia, menangis karang ia kalau dipijak membawa maksud nasi sebagai rezeki pemberian daripada Allah Ta’ala adalah untuk dimakan dan dihormati, dan jika ianya bersepah dilantai hendaklah kita mengutipnya daripada kita memijaknya, dan amaran bahawa nasi akan menangis mungkin ada kebenarannya, kerana jika tidak silap pernah terjadi dizaman Rasulullah sendiri. Kalau inda lurus gtau ku ah…nanti g ku mencek…nanti lah ah.inda tau bila..kamu kalau tau luruskan ah…

Jangan pandang belakang membawa maksud aikk?? adakan?? entah eh..nanti  ku mencek…mungkin maksudnya perjalanan mesti diteruskan…entah eh…nanti g update…

Comments
  1. ezah says:

    Old People Say No Power (nya urg tua2 nda kuasa). Ada lagi… jgn papat kuku malam… nda kuasa! pasalnya dulu2 nada letrik. kalau mlm kn bepapat kuku galap.

    Tapi mcm superstitious lain atu ada some i havent yet discover why. mcm menjangkau mknan takut kepunan. why why why?

  2. hitamlagam says:

    Banar plang tu, mun inda ada letrik, cemana kan papat kuku..kan pakai ugan(pelita) pun payah jua….lagipun perasanku lagi dulu lain kali papat kukunya bah..inda ja? yang jangkau makanan takut kepunan atu, pada pandangan ku, ia hanya simbol untuk respek kepada orang yang menawarkan makanan atu…barangkali lah…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s