Tragedi Mumbai

Posted: December 2, 2008 in Untuk renungan kita bersama

Semua orang pasti akan mengingati tragedi yang menimpa Mumbai, India pada November lepas. Ada orang yang mengatakan yang tragedi ani walaupun inda sehebat runtyuhnya Menara WTC di New York pada September 2001, ianya akan meninggalkan kenangan yang pahit bagi semua orang, waimapun orang yang inda mengalaminya.

Siapa pun yang melakukan kekejaman ini, harus menerima hukuman yang setimpal, waimapun saudara sesama Islam kita. Kerana jika benar yang dihebahkan oleh media ianya dilakukan oleh para militan Islam, sesungguhnya mereka belum faham apa itu Islam dan apa itu jihad. Islam tidak pernah menyuruh kita untuk melakukan pembunuhan sepertimana yang dilakukan oleh para militan itu (ataupun haruskah kita gelar mereka pengganas?) Jika mereka fikir itu adalah satu jihad, semestinya mereka telah terpesong dari apa yang telah dimaksudkan dengan jihad itu. Klik untuk faham tentang jihad.

Jadi seharusnya, apabila kita membaca isi kandungan Al-Quran itu, kita haruslah membaca sehingga habis dan seterusnya memahami isi kandungannya. Adakah kita boleh faham isi kandungan sebuah novel dengan hanya membaca sepotong ayat? Begitu juga dengan Al-Quran.

Ingatlah Islamnya kita datang dari hati kita sendiri. Islam pada nama tidak akan membawa kita kemana. Semoga kita semua akan menjadi insan beragama Islam yang diterima oleh Allah Subhanahu Wata’ala.

Ikhlas dari sahabat biskita,

Penulis blog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s